/
Aluminothermisch lassen

Aluminothermisch lassen

Naast bekisting lassen kan AWEJA Railsystemen eveneens aluminothermische lasverbindingen tot stand brengen. Bij dit lasproces wordt gebruikgemaakt van een zeer snel verlopende chemische reactie (de thermietreactie) waarbij veel warmte vrijkomt. Kenmerkend voor dit lasproces is dat het proces zich niet meer laat sturen als het eenmaal op gang gebracht is.

Bij het Aluminothermisch lassen (ook wel thermietlassen of exo-thermisch lassen genoemd) van kraanrails en spoorstaven maakt men gebruik een mengsel van ijzer(III)oxide en aluminiumpoeder. Daarnaast kunnen er, afhankelijk van de staalsoort en het gewenste sterkteresultaat, nog additionele componenten worden toegevoegd. Er ontstaat tijdens het lassen een zeer hoge temperatuur (afhankelijk van de samenstelling tussen de 2000°C en 2500°C). Bij het thermietlassen wordt een keramische mal om de twee aan elkaar te lassen spoorstaven bevestigd; binnen deze mal vermengt het residu van het thermiet, dat hoofdzakelijk uit vloeibaar ijzer bestaat, zich bij een hoge temperatuur met het ijzer van de spoorstaven. Om te zorgen dat er voldoende doorlassing plaatsvindt, worden de te lassen spoorstaven van tevoren met gasbranders verhit tot ze roodgloeiend zijn.

Voor het verkrijgen van een goede verbinding is het van belang dat de beide spoorstaven goed zijn uitgelijnd, de mal goed sluit en de verbinding voldoende is afgekoeld voordat deze belast wordt.

In het lasproces kunnen de volgende stappen worden onderscheiden:

  • Het uitlijnen van de rails of spoorstaven;
  • Het aanbrengen van een keramische gietmal om de voeg en het dichten van alle spleten en gaten met zand of pasta om het vloeibare ijzer bij elkaar te houden;
  • Het verhitten van de rails of spoorstaven met behulp van gasbranders tot ze roodgloeiend zijn (900°C);
  • Het plaatsen van de thermiet portie daarbovenop;
  • Het ontsteken van het mengsel in de thermiet portie;
 

Vervolgens duurt de reactie enkele minuten. De temperatuur kan hierbij oplopen tot meer dan 2500°C, het vloeibaar ijzer stroomt daarbij in de voeg tussen de rails in de gietmal; De overtollige slak van aluminiumoxide blijft daarop drijven (beschermt het hete ijzer tegen verbranding) en wordt aan de zijkanten opgevangen in slakschalen;

  • Na afkoeling worden reactievat en gietmal verwijderd;
  • De lasbraam wordt afgeknepen en weggeslepen volgens de geldende normen.

Ziet u toepassingen in uw eigen situatie of heeft u vragen? Neem dan gerust contact op